10 tips voor het starten van uw eigen bedrijf

1. Kies uw rechtsvorm

Bij een eenmanszaak of vof betaal u inkomstenbelasting en vaak heb u recht op belastingvoordelen, zoals de zelfstandigenaftrek. Voor een bv geldt dat u vennootschapsbelasting betaalt, waarvoor een lager tarief geldt dan voor de inkomstenbelasting. Heb u relatief weinig winst, dan kunt u fiscaal gezien beter kiezen voor een eenmanszaak of vof.

Voor een eenmanszaak of vof geldt wel dat u aansprakelijk bent met uw privévermogen. Bij eventuele schulden van uw bedrijf of het ontvangen van een schadeclaim, kan dus beslag worden gelegd op uw privébezittingen. Bij een bv ben u alleen in uitzonderlijke gevallen privé aansprakelijk.

Tip!

Iemand kan schade oplopen door uw bedrijf. Ook kan één van uw medewerkers gewond raken tijdens het werk. U kunt dan te maken krijgen met schadeclaims. Om de continuïteit van uw bedrijf niet in gevaar te laten komen door de financiële gevolgen van een schadeclaim, sluit u een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af.

2. Bedenk uw bedrijfsnaam

Neem voor het kiezen van een bedrijfsnaam (handelsnaam) even de tijd. Bedenk een bedrijfsnaam die goed past bij uw onderneming, maar houd u wel aan een aantal regels: U mag u bijvoorbeeld niet groter of anders voordoen dan u bent, geen namen van anderen gebruiken en geen verwarring laten ontstaan met bestaande handelsnamen.

Via het handelsregister van de Kamer van Koophandel kunt u controleren of de door u gekozen bedrijfsnaam al voorkomt. Ook kun u beoordelen of uw bedrijfsnaam verwarrend is of dat uw activiteiten onder deze bedrijfsnaam de activiteiten van andere bedrijven met dezelfde naam overlappen.

Voor u definitief kiest voor een bedrijfsnaam, is het verstandig om te checken of deze naam vrij is als merknaam, domeinnaam en voor het gebruik op diverse social media. Onderzoek ook of uw naam in het buitenland voorkomt, want die informatie kunt u niet uit het Handelsregister halen.

3. Schrijf u in: Kamer van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel kunt u zelf rechtstreeks doen wanneer u een eenmanszaak, vof, cv of maatschap start. Het opstarten van een bv of stichting gaat via de notaris. De notaris schrijft uw bedrijf vervolgens in bij de KvK.

Bij de meeste kantoren van de Kamer van Koophandel moet u eerst een afspraak maken. De medewerker van de Kamer van Koophandel controleert uw legitimatie en of u voldoet aan de voorwaarden om u in te schrijven. Ook controleert deze of uw bedrijfsnaam past bij uw onderneming en voldoet aan de eisen.

De medewerker registreert uw bedrijf in het Handelsregister en geeft u direct uw KvK-nummer door. Uw gegevens gaan vervolgens automatisch naar de Belastingdienst. Inschrijven bij de Belastingdienst hoef u dus niet apart te doen.

4. Regel een vergunning

Vergunningen zijn niet voor iedereen nodig. Voor een aantal branches gelden regels en eisen. Ook zijn er regels wanneer u wilt verbouwen of uitbreiden of als u reclame op uw bedrijfspand wilt voeren. U hebt in dat geval een omgevingsvergunning nodig.

5. Zet uw administratie op

Volgens de wet moet u als eigen ondernemer verplicht een administratie bijhouden en deze minimaal zeven jaar bewaren. Gegevens van een eigen pand moeten tien jaar worden bewaard.

Uw administratie is de basis voor uw btw-aangifte en omvat de facturen die uw uitschrijft en betaalt, uw uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten. Als uw administratie op orde is, heb u een goed overzicht over uw bedrijf. U kunt ontwikkelingen signaleren en op tijd bijsturen en beslissingen nemen.

6. Stel algemene voorwaarden op

Laat uw klanten duidelijk weten onder welke voorwaarden u levert, betaalt, verkoopt of inkoopt. Om niet bij iedere opdracht opnieuw te hoeven onderhandelen, stel u algemene voorwaarden op.

De Kamer van Koophandel heeft modelvoorwaarden opgesteld voor levering aan consumenten, niet-consumenten en dienstverlening. Deze voorwaarden kun u gebruiken als basis en bijvoorbeeld achterop u offerte printen. Zo voldoet u meteen aan uw informatieplicht als ondernemer: voor of tijdens het sluiten van een overeenkomst verstrekt u voorwaarden aan de klant.

7. Zorg dat u goed bent verzekerd

Als u een eigen bedrijf hebt, wilt u goed verzekerd zijn. U investeert in uw bedrijf en wilt niet dat door een ongeluk of schade de continuïteit van uw bedrijf plots in gevaar komt. Ook wil u er niet pas bij u pensioen achter komen dat uw inkomen te laag is. Er is veel waarvoor u u kunt verzekeren. Sommige verzekeringen zijn noodzakelijk bij de start van uw eigen bedrijf, met andere verzekeringen kunt u beter wachten tot uw inkomen is gestegen. En bepaalde verzekeringen zijn misschien niet eens van belang voor uw bedrijf.

Tip!

Door in kaart te brengen wat de risico’s zijn die u met uw eigen bedrijf loopt, kunt u goed bepalen voor welk risico een verzekering noodzakelijk is. Maak zelf dit overzicht of vraag een financieel adviseur om een onafhankelijk advies. Zo weet u zeker dat u alleen die zakelijke risico’s verzekert die van belang zijn voor uw onderneming.

8. Houd rekening met afdrachten

Er zijn een aantal afdrachten waar u als onderneming rekening mee moet houden:

Verplichte vergoedingen

Wanneer u gebruikmaakt van creaties van anderen, zoals muziek en tv- of filmbeelden, heb u daarvoor toestemming nodig van de makers. Deze toestemming regel u met een licentie.

Belasting

Iedere maand of kwartaal doet u uw btw-aangifte en jaarlijks betaalt u uw inkomstenbelasting.

Zorg dat u deze, vaak hoge, bedragen achter de hand houdt. Bijvoorbeeld door het btw-bedrag dat u van uw klanten ontvangt, direct opzij te zetten. Zo kunt u die hoge kostenpost altijd betalen.

9. Kijk naar de milieueisen

Door het voeren van een bepaalde activiteit, geldt dat sommige bedrijven zich moeten houden aan milieuregels. Hoe weet u welke regels gelden voor u, welke activiteit u moet melden aan uw gemeente en wanneer u een vergunning nodig hebt? In het Activiteitenbesluit staan milieuregels. Er staat ook in welke bedrijven zich alleen aan de algemene regels moeten houden (bedrijven die het milieu weinig belasten), een melding moeten doen (bedrijven die het milieu aanzienlijk belasten) of een vergunning moeten aanvragen (bedrijven die het milieu flink belasten).

10. Neem maatregelen voor brandveiligheid

U bent verplicht om maatregelen te nemen om brandgevaarlijke situaties te voorkomen, bijvoorbeeld door onbrandbare of brandvertragende materialen te gebruiken. Is er brand, dan moeten er maatregelen zijn getroffen om de ontwikkeling en uitbreiding van brand en rook voldoende te beperken. Zo moeten er brandmeld- en ontruimingsalarminstallaties zijn, net als brandblusapparaten en uitgangen en vluchtroutes.

Een persoonlijke aanpak in begrijpelijke taal

Overbeeke staat garant voor een deskundig, onafhankelijk advies met een persoonlijke aanpak in begrijpelijke taal. U kunt voor al uw bankzaken, verzekeringen, hypotheken, financieringen en pensioenen dichtbij huis terecht in onze vestigingen in Tholen, Sint-Annaland en Steenbergen. 

Contact
Algemeen: 088 - 730 77 00
Betalen & Sparen:  088 - 730 77 10
Verzekeringen:  088 - 730 77 30
ZLM Verzekeringen:  088 - 730 77 50
Pensioenen:  088 - 730 77 60
Leven/Hypotheken:   088 - 730 77 70

F:  0166 - 612 912
E:  info@overbeeke.nl

AFM nummer:  12044522
Kifid nummer:  300.016539
KvK-nummer:  66684021

Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Volg ons op Instagram
Ik wil graag meer weten over Adfiz Ik wil graag meer weten over Kifid Ik wil graag meer weten over Finfin
Kvk nummer 66684021| WFT nummer 12044522| Disclaimer| PrivacyWebsite by DenK Internet Solutions
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als AddThis, YouTube of Facebook kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.
Meer informatie

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan de site gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video’s van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top